måndag 13 februari 2012

Nämndeman medlem i nationaldemokraterna


Jag bor i Bårstabergen i Södertälje, den valkrets där sverigedemokraterna och nationaldemokraterna fick flest röster i länet. Tillsammans har de två partierna nära 21 procent av rösterna i bårstabergen. Men alla som bor i bårstabergen är inte rasister.

I mitten av 80-talet var jag med och bildade Södertäljebor mot rasism, en lokalförening av riksförbundet ”stoppa rasism”. Efter en antirasistisk demonstration i Stockholm, där jag var en av talarna, blev jag och några kompisar hotad av skinheads från vit makt-rörelsen i Södertälje. Skinheadsen blev fällda för olaga hot både i tingsrätten och i hovrätten.

Idag kom det till min kännedom att Sanna Hill, en av nämndemännen i målet i tingsrätten, där jag anklagades för för att ”ej stannat trots anvisning” av polisman, kommer från nationaldemokraterna, en organisation som har kopplingar till vit makt-rörelsen, samma rörelse som skinnheadsen som hotade mig och blev fällda för olaga hot tillhörde! Enligt tidningen EXPO så bildades Nationaldemokraterna som en utbrytning ur Sverigedemokraterna och blev ett tillhåll för missnöjda sverigedemokrater och personer som hade en bakgrund inom vit makt-rörelsen. Partiet samarbetar öppet med nazister och antisemiter.

Aldrig i mitt liv skulle jag acceptera att rasister med kopplingar till samma rörelse som de skinheads som hotade mig, ska få äran att döma mig. Domen kommer inte förrän den 24 februari, men jag tänker redan nu hävda att det förekom jävsförhållanden i tingsrätten.

Artiklar om nationaldemokraterna i tidningen EXPO:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar