måndag 16 juni 2014

Fuck Fifa, Fuck VM

Det är inte precis så att jag sitter hemma och retar upp mig som fan på dem som gör inlägg om fotbolls-VM i sociala medier. Men jag måste erkänna att jag höjer lite på ögonbrynen då jag ser socialt politiskt engagerade människor så lättvindigt ägnar sig fotbollseufori på sociala medier. Eufori är kanske att ta i lite för mycket. Men lite mer långsinthet skulle vara passande. Jag moraliserar inte över de som kollar på fotbolls-VM i Brasilien. Själv lade jag ner mycket tid på elitsatsning i min ungdom och jag är fortfarande idrottsintresserad. Vad folk gör hemma i sin ensamhet eller tillsammans med sina familjer och vänner bryr jag mig inte heller om.

Källa: https://twitter.com/Criticon_Casual/status/477403360514285568/photo/1


Samtidigt tycker jag att det är lite rörande när exempelvis flyktingar från Bosnien känner stolthet över sitt Bosnien som rest sig och deltar i VM. Jag vill minnas att idrotten och fotbollen hade en ganska viktig betydelse för Bosnien under de svåra åren under och efter Balkankrigen.

Men jag har inte kunnat hållit mig helt ifrån att göra några små "provokationer" när fotbolls-VM har dryftas i de sociala medierna. Med kommentarer såsom: "FIFA go home!", "Tårgas i luften... Men den tränger nog inte igenom tv-rutan. Tyvärr blir det nog polisen som vinner." och "Och tårgasen tränger inte igenom tv-rutan?" har jag stört friden lite grann.

Någon gång fick jag till svar att "Demonstranter och strejkande T-baneanställda håller upp. Internationella journalister som letar efter tårgas är fler än demonstranterna. Vi behöver uppenbart både bröd, skådespel - och demonstrationer."

Visserligen är det inga stora strejker eller massdemonstrationer i Brasilien just nu. Men "lugnet" hålls uppe av massiva polisiära/militära styrkor. Och trots detta så har det rapporteras om polisvåld och gripanden av demonstranter.


VM-febern byttes mot protester i Brasilien

ETC, 2014-06-12 10:05, VM-febern byttes mot protester i Brasilien, http://www.etc.se/utrikes/vm-febern-byttes-mot-protester-i-brasilien

Av oro för förnyade protester har myndigheterna beordrat ut 157 000 poliser och militärer på landets gator inför turneringen, som ska avgöras i tolv olika städer i landet.
[...]
– De anordnar festen med hjälp av andras pengar – våra, säger Paulo Santos och ger därmed uttryck för den vitt spridda uppfattningen att hela VM har kantats av korruption, förslösade offentliga pengar och Fifas girighet.
[...]
Hetsen för att komma ifatt förseningarna inför årets VM kan vara en av orsakerna till att nio byggnadsarbetare förlorat sina liv i arbetet med de nya arenorna.
Inför mästerskapen har många grupper protesterat och strejkat, allt ifrån studenter och lärare till busschaufförer och poliser.
[...]
Samtidigt visar opinionsundersökningar att allmänhetens stöd för protesterna kraftigt har minskat på senare tid. Det innebär en minskad risk för att massdemonstrationer ska bryta ut under själva VM-turneringen, även om mindre grupper av aktivister har lyckats lamslå hela städer med sina aktioner.


Aktivistadvokater och juridiska observatörer dokumenterade öppningsdagen av VM

Den 12 juni befann sig São Paulo i belägringstillstånd, med hjälp av av de allmänna säkerhetsstyrkorna (Militär polis, civil polis, federala polisen, armén, bland annat säkerhetsstyrkor). En sammanställning från första dagen innehåller bland annat 37 fall av "första hjälpen", p.g.a av olika olika skador, orsakade av bombsplitter, gummikulor, syrebrist på grund av tårgas eller strypning och hårda batongslag. Och minst 47 gripanden har rapporterats.


Fuck Fifa, Fuck VM 

ETC, Fuck Fifa, Fuck VM, Krönika av Emma Dominguez, 2014-06-12 07:45, http://stockholm.etc.se/kronika/fuck-fifa-fuck-vm
Fotbollsarenorna är som vår tids Colosseum, men istället för att slavarna ska slåss mot varandra och dö inne i arenorna, dör vår tids slavar när de bygger dem.




Mera från Revolution News: http://revolution-news.com/anti-fifa-world-cup-protests-in-brazil-much-bigger-than-expected-live-blog/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar