fredag 13 juni 2014

Leve kartellen och den konstnärliga friheten!

Jag njuter av att lyssna på "skjut en snut" av Ebba Grön. Låten fångar upp känslor som jag har inom mig. Jag fördömer inte ungdomarna som gjorde uppror under försommaren i Husby förra året, även om stenkastning och bränder är förkastliga politiska metoder, i alla fall i detta läge.

Men "skjut en snut" är inte min politiska inriktning. Jag är en motståndare till AFA:s och RF:s politiska inriktning lika mycket som jag är motståndare till autonoma och anarkistiska grupper som förstör breda massmobiliseringar med våld och förstörelse. Men jag är inte pacifist, jag är beredd att använda våld när det är politiskt berättigat.



Kartellen blev utkastade från Peace and Love

Ebba Grön hade något att säga då det begav sig likaväl som kartellen, Timbuktus  och Sebastian Staxx har något att förmedla nu.

Malou Efter tio i TV4 från 2014-03-25: I en tid med ökad segregation och främlingsfientlighet, och där pigment och plånbok påverkar hur ditt liv blir, har den samhällskritiska hiphopen intagit den svenska musikscenen. Texter om droger, fängelsebesök, hopplöshet, fattigdom, orättvisor och rasism blandas med feminism, solidaritet och kärlek. Sebbe Staxx från Kartellen berättar om sitt politiska budskap.
http://youtu.be/gBjVoDJffk0



Kartellen går inte ihop med demokrati och människors lika värde.
Det tycker Dalarnas tidningar, som slutar sponsra festivalen ”Peace & love” – där hiphop-gruppen ska spela.
– Det är mycket droger och kriminalitet kring dem, säger Peter Holmbom på DT.
2014-06-12, Nöjesbladet, Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19046032.ab







En debatt om vad man får och inte får sjunga om blossade upp förra veckan när SVT:s musikblogg PSL publicerade Kartellen och Timbuktus låt ”Svarta Duvor & Vissna Liljor” vars text kan uppfattas som hotfull mot Sverigedemokrater.
I går gjorde riksdagens talman Per Westerberg (M) klart att han inte tänker delta när Timbuktu tar emot Fem-i-tolv-rörelsens pris i riksdagen i morgon. Han får nu sällskap av fler riksdagsledamöter. 
2013-12-03, SVT Kultur, http://www.svt.se/kultur/musik/riksdagsledamoter-bojkottar-timbuktus-prisutdelning




Senaste nytt: Nu tar Peace & Love tillbaka Kartellen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar